Jak radzić sobie z wieczornym podjadaniem?

W ciągu dnia potrzebujemy dostarczyć organizmowi energię do wykorzystania na podstawowe czynności takie jak oddychanie, bicie serca, mruganie, mówienie, poruszanie się, myślenie… Dodatkowa porcja energii potrzebna jest do wykonywania codziennych obowiązków i pracy. Jeśli dostarczymy organizmowi mniej wartości odżywczych w ciągu dnia, jemy nieregularnie lub byle co, w konsekwencji organizm będzie się domagał więcej.

Wieczorne podjadanie częstą przyczyną nadwagi

Apetyt rośnie w miarę jedzenia, jemy coraz więcej także w ciągu dnia lub w ogóle a głód dopada nas w domu. Słodycze i produkty przetworzone dają szybką dawkę energii i karmią nasz mózg, dając uczucie przyjemności. Zawierając cukry proste, które szybko się wypalają więc organizm domaga się więcej. Duże porcje jedzenia działają podobnie. Trzeba popracować nad zdrowszymi nawykami. Wieczorne podjadanie oraz jedzenie w nocy jest częstą przyczyną nadwagi.
Praca, obowiązki, stres, dojazdy do i z pracy powodują, że nie możemy spokojnie usiąść i zjeść. Często zapominamy przygotować jedzenie do pracy i w pośpiechu jemy cokolwiek aby zagłuszyć głód. Jedzenie powinno być przyjemnością. Podczas dnia w pracy warto wyznaczyć sobie przerwy na drugie śniadanie i obiad. Jeśli kończymy pracę o 18, także i podwieczorek. Kolację powinniśmy zjeść do godziny 20. Pomiędzy posiłkami niczego nie „skubmy“, tylko pijmy wodę. Ewentualnie można sięgnąć po surowe warzywa – marchew czy paprykę.

Rzucenie palenia a podjadanie

Jeśli jemy wieczorem i w nocy może to być skutek napięcia, stresu. W konsekwencji trudniej nam zasnąć i poirytowani. Herbata z melisą, kąpiel, książka, lekki film czy lekka muzyka w tle powinna nas ukoić. Powinniśmy zdawać sobie sprawę co sobie robimy i przestać napadać na lodówkę. Im częściej tak robimy tym łatwiej wchodzi nam w krew zły nawyk. Bardzo nie zdrowy nawyk. Często wieczorne podjadanie dopada osoby, które rzuciły palenie. Organizmowi czegoś brakuje, zaczyna się rozpraszać, nudzić i wtedy zaskakująco nagle w ręku pojawia się paczka chipsów, kabanosik, plasterek wędliny czy sera. Dlatego możemy zauważyć, że ludziom którzy już nie palą przytyło się tu i ówdzie. Świetnym pomysłem podzieliła się ze mną koleżanka. Kiedy rzucała palenie obstawiła biurko zdrowymi przekąskami typu słupki marchewki, jabłka, orzeszki.

Jak poradzić sobie z wieczornym podjadaniem?

Warto na początku sięgnąć po suplementy diety ograniczające apetyt i wprowadzić zmiany w jadłospisie. W ciągu dnia powinniśmy jeść w regularnych odstępach czasu. Wieczorne i nocne podjadanie ma negatywny skutek dla zdrowia jeśli jemy wtedy dużo, tłusto i słono. Pizza, kebab, słodycze, lody, słone orzeszki, paluszki, chipsy… Warto przyjrzeć się swojej diecie

  • w ciągu dnia jedz o stałych porach
  • jedz produkty, które dostarczą właściwe ilości węglowodanów złożonych, białka i tłuszczy.
  • unikaj słodyczy i fast food
  • zjedz kolacje ok 3 godzin przed snem (warzywa, kurczak, ryba, ryż, pełnoziarniste produkty)
  • umyj zęby (smak pasty hamuje apetyt)
  • napij się herbatki z melisy, rumianku lub lawendy

 

Dodaj komentarz